Wednesday 20 February 2013



PANGLIMA NI MELALUT!

Penulis terpanggil untuk membuat semakan terhadap kenyataan bekas Panglima dalam ATM, Datuk Abdul Gaffir bin Abdul Hamid  dari beberapa sumber yang sahih mengenai keadaan ketika dia berkhidmat dalam Angkatan Tentera. Kenyataannya merujuk zaman ATM berada sekitar tahun 70an sehingga awal tahun 2002 apabila beliau menamatkan perkhidmatannya. Beliau pernah berkhidmat di pasukan Askar Melayu di beberapa unit termasuk Johor, Perak, Kuala Lumpur dan Melaka dan seterusnya apabila menjawat Panglima dia bertugas di Kuala Lumpur. Panglima ini pernah mengetuai kontijen di Namibia dalam misi keamanan di bawah panji-panji PBB.



Dakwanya mengenai kedaifan dan masalah yang dihadapi oleh warga tentera adalah `bias' dan dilihat cuba mengambil kesempatan untuk `menutup' segala pengiktirafan dan keistimewaan  yang dikecapi oleh warga tentera malah bekas tentera. Dia rela melontar tomahan dan penghinaan kepada warga tentera dan bekas tentera hanya kerana mahu `berpaut' di dahan baru.

Lebih menghairankan, kenapa Panglima terdahulu darinya tidak membuat sebarang kenyataan mengenai perkhidmatan yang mereka lalui malah seawal tahun 60an yang dilihat serba kekurangan. 
 Panglse ! Sebaliknya . `penghijrahannya' mahu dan kemudahan yang sedia i diterima kebaikan  bersandarkan  kepada luahan hati yang mempunyai niat tidak baik be niat warga ATM tinggal di bangunan peninggalan British,  beli kasut Siam, parang yang tumpul, askar pakai tuala di Namibia, kereta ambulan dan bilik air yang kecil, terdedah salahguna dan rasuah akibat pembelain peralatan dari `direct nego' dan kurang bijak dalam pembelian peralatan persenjataan adalah sesuatu yang dilihat dari beberapa sudut.


Malah dia juga menyatakan dia GAGAL menangani masalah itu walaupun

Malah diakhir `ucapannya' dengan angkuh dia mengesa agar membuat semakan kepada Kementerian Pertahanan dan Ketua Setiausaha untuk menentukan sejauh mana kebenaran kenyataannya.

No comments:

Post a Comment