Tuesday 15 September 2015

Orang Vietnam Pun Benci Dengan Orang Cina.


Jika di Malaysia keresahan orang Melayu terhadap tindak tanduk orang cina yang telah menjadi warga negara melalui amalan "quid pro quo"  sentiasa tidak henti dan berpanjangan kerana kaum yang mendapat kewarganegaraan secara jus soley ini ada sahaja kehendak dan kemahuan nya yang agak melampaui batas.

Matlamat mereka lebih berjaya apabila ada antara kaum melayu pula yang sanggup menjadi  barua kepada kehendak mereka kerana mahu menumpang undi dari kaum cina ini.

Akibat kehendak yang pelbagai dan non-stop ini maka ujud lah ungkapan popular  "Apa lagi orang cina mahu?" Kerana setelah macam macam kehendak mereka telah di layan mereka tidak membalas nya dengan kebaikan malah menambah kan tuntutan dan provokasi.

Jika masalah dengan orang cina ini kita sangka hanya ujud di Malaysia, maka ianya satu anggapan yang tersilap kerana baru baru ini kebencian terhadap orang cina sampai kemuncak nya disebuah negara rantau Asean ia itu Vietnam.



"Unrest" dan kekacauan yang berskala besar telah tercetus di negara ini dengan melibat banyak nyawa. Walaupun ada nyawa warga negara Vietnam terbabit , namun nyawa warga cina paling ramai terkorban. Sehingga waktu di tulis ini seramai 21 orang telah terkorban. Di wilayah Ha Thin sahaja 6 warga Vietnam dan 15 warga cina maut dalam pergaduhan ini.





Jika hendak dikata kan orang Vietnam ini membenci warga cina dari negara cina ianya amat tersasar, kerana warga cina dari semua negara termasuk Hong Kong, Taiwan dan juga negara kita Malaysia turut jadi sasaran. Kilang kilang dan perniagaan milik warga cina dari negara kita juga turut di serang, Pendek kata apa sahaja berbau cina akan di serang. Vietnam kini kawasan tidak selamat bagi kaum cina tidak kira dari negara mana pun asal nya. Hanoi dan bandar Ho  Chi Minh juga bergolak dimana ribuan penduduk Vietnam keluar ke jalan raya menunjukan kemarahan mereka kepada orang berbangsa cina. Kawasan perindustrian Binh Duong juga turut dilanda amokan rakyat Vietnam terhadap orang Cina, malah boleh dikatakan kawasan paling teruk terjejas akibat ratusan kilang yang disyaki milik orang cina dibakar. Boleh dikata kan industri di Vietnam sudah hampir lumpuh. warga cina selain lari mengikuti penerbangan, ratusan juga turut lari ikut  laluan darat melintasi sempadan.

Jika kita sangka kemarahan hanya berlaku didarat, ini ada lah meleset , nun di lautan juga turut dilimpahi kebencian oleh Vietnam kepada negara cina.

Kita boleh rujuk laporan Al Jazeera -"A standoff between Chinese and Vietnamese ships near the Paracel Islands, as Beijing controversially relocated a deep-water oil rig into territory also claimed by Hanoi, had already heightened tensions this week as the annual Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) summit convened on Sunday."



Maka sah lah kebencian terhadap  negara cina dan warga cina telah turut melimpah sehingga ke laut. Orang cina di Malaysia seharus nya  sedar dengan kelakuan mereka yang agresif dan melampaui batas, cuma mereka bernasib baik sehingga kini ada antara warga melayu yang turut menyokong mereka. Kerana pada tahun 1969, ketika tercetus nya peristiwa 13 Mei ada lah akibat sikap kurang ajar warga cina kepada penduduk asal negara ini dan ketika itu belum ada pihak melayu yang membela orang cina seperti apa yang terjadi sekarang ini. Malah di Indonesia juga turut terjadi peristiwa yang mengorbankan ramai nyawa warga cina kerana rakyat tempatan tidak berpuas hati dengan rakyat etnik cina.




Kita boleh merujuk pada laporan ini -
UNREST IN INDONESIA: THE CHINESE; The Target Of Violence In a Time Of Wrath By MARK LANDLER Published: May 16, 1998
They huddled in hotel lobbies, trying to book plane reservations. They stood on street corners, pleading with taxi drivers to take them to the airport. Those who could not flee cowered in their shops, peering out of corrugated metal barriers at a city that had turned on them once again. For the ethnic Chinese, Jakarta has become deadly ground. Bagi warga cina, Jakarta ada lah kawasan maut untuk mereka. Orang cina harus sedar, siapa mereka. Ketika Pengerusi ISMA mengata kan bahawa orang cina ada lah penceroboh, ia mendatang kan kemarahan orang cina, namun apa yang dikata kan nya ada lah berdasar kan fakta.

Jika orang cina tidak melampaui batas dan masih menghormati  kontrek sosial dan tidak menguna kan badut dari kaum melayu mewakili kehendak mereka tentu negara akan berada dalam keadaan aman dan damai, jika tidak, tentu ia menjemput tindak balas dari kaum melayu. Biar lah peristiwa yang sedang berlaku di Vietnam menjadi pengajaran kepada warga cina, apabla ia berlaku orang tidak lagi mengecam orang cina dari negara mana, sebalik nya siapa sahaja berwajah cina pasti akan menjadi mangsa serangan. Kini lihat sahaja pada asal nya orang cina dari negara cina yang dianggap musuh , tetapi semua orang cina baik dari Singapura, Taiwan, Hong Kong dan kini Malaysia tetap akan di serang.


No comments:

Post a Comment