Wednesday 8 May 2013

Yang `buta' tetap Anwar, mahu tipu hidup-hidup orang kampong....

 Petanda anwar cuba tipu rakyat setiap masa sebilang waktu.
Sedikit komen saya berkaitan isu peti undi hilang & isu blackout dll. Ikhlas dari Muhamadiah Iskandar Mohamad.
Saya menjadi petugas spr utk proses pengundian semalam. Utk pengetahuan anda semua, dari proses undi yg pertama seawal jam 8pagi, sudah ada Polling Agent (PA) dari setiap parti yg duduk betul2 depan peti undi sebagai saksi sepanjang proses pengundi menjalankan tanggungjawab. Selesai proses undi jam 5 ptg, CA pula akan menjalankan tanggungjawab sbg saksi utk pengiraan undi. Jadi tiada SATU SAAT pun peti undi itu terlepas dari pandangan agent setiap parti! Jika anda menyalahkan kami petugas SPR yg menghilangkan peti undi itu, anda juga WAJIB menyalahkan agent parti anda kerana tidak menjalankan tugas ataupun bersubahat dengan SPR. Selesai proses pengiraan, keputusan akan ditulis di dalam borang 14. Manakala kertas undi akan dibungkus dalam sampul, disimpan dalam peti undi, disimpan bersama maklumat berkaitan dan dikunci peti itu. At this stage, peti sudah tidak penting, yg penting adalah keputusan BORANG 14. Borang ini akan di tandatangai oleh setiap agent parti yg ada. Keputusan borang 14 yg telah ditandatangani ini kemudian akan dihantar kepada tempat undi dikumpul. Lupa apa istilah tempat ini. Di sinilah semua keputusan dalam borang 14 dari setiap UDM akan ditambah.

Isu blackout pula, jika pun blackout berlaku, amatlah mustahil ada peluang peti undi ditukar. Bayangkan, jika ada 2 parti yg bertanding, ada 4 org CA di depan peti undi. Takkan lah semua tidak akan bertindak apa2. At least suluh lampu handphone. Jarak peti undi dan agent juga sangat dekat, jika ia ditukar pun PASTI agent akan perasan. Anda semua pernah mengalami keadaan blackout kan, at least kita masih nampak samar-samar objek dihadapan kita.

Sedikit luahan hati saya ....Saya telah keluar dari rumah jam 3.00 pagi menuju ke Pusat Pengumpulan Kertas Undi. Kami berkumpul di sana sebelum kul 4. Saya bergerak ke Pusat mengundi dengan membawa kertas undi pukul 5.00 pagi bersama saya ialah seorang kawan saya petugas SPR dan seorang anggota polis Saya bertugas di kawasan jaraknya lebih kurang 87km dari rumah saya ..Kami sampai ii pusat mengundi jam 6.00 pagi kami solat subuh dulu... Kami seramai lima orang bertugas di sana dengan melayan pelbagai karenah pengundi ada yang x puas hati dan provok kami.. nak solat dan makan pun kami terkejar2 mencari masa. Selepas tempoh pengundian tamat kami semua bersiap untuk proses pengiraan undi. Kami cuba yang terbaik demi Allah dan negara kami. Kami selesai pengiraan lebih kurang 8 malam kami bergegas balik ke tempat pengumpulan peti undi.Sudahlah penat, balik rumah buka fb kena provok pula kata kami kerja tak bersih.. apakah perasaan kami… dah lama kami letih gila dah tu lah kerja kami x dihargai malah dimaki lagi huhuhuhu

Berkaitan isu dakwat kekal, itu saya juga tidak bersetuju kerana dakwat itu kerana tak tepati dengan apa yg SPR kata. Kita nak bangkang, biarlah rasional. Mungkin ada tempat yg hebat penipuannya, saya tidak tahu. Jika semua tempat pengundian sama keadaan dgn UDM saya, saya pasti tiada penipuan boleh dilakukan semasa proses kiraan. Sekian dari budak mentah yg baru first time involve dgn PRU. (rimas tgk fb default picture color hitam)... Saya percaya Allah maha mengetahui kepada semua kawan-kawan fb saya , saya mohon renungkanlah apa yg berlaku seandainya kita masih bertelagah macam ini.. tidak boleh kah kita bersatu demi agama kita Islam tidak mustahi kita akan merempat dinerara sendiri... Allahualam Ihklas dari saya Muhamadiah Iskandar b Mohamed

No comments:

Post a Comment