Darul Ehsan Investment Group (DEIG) - Kebimbangan Kita
Dalam
keghairahan pakatan pembangkang menyerang Kerajaan Pusat khususnya
Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak dalam isu 1Malaysia
Development Berhad (1MDB) akhirnya dilihat memakan diri apabila berjaya
mencipta kontroversi mereka sendiri di sebalik penubuhan DEIG yang
diletakkan di bawah Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) yang cukup
meragukan.
Jika dilihat secara kasar dan
dasarnya, penubuhan entiti pelaburan ini dilihat sama seperti penubuhan
syarikat-syarikat lain yang mana ia tertakluk di bawah Akta Syarikat
1967. Namun penubuhan DEIG dibawah akta itu menjadikan entiti tersebut
menikmati status bebas daripada diaudit oleh mana-mana pihak termasuklah
membentangkan kedudukannya untuk pengetahuan atau dibincangkan di
peringkat DUN Selangor.
Seolah-olah penuh
dengan agenda tersirat, kewujudan DEIG itu sendiri mencetuskan seribu
persoalan dari segi keperluan sebenar penubuhannya sama ada ia benar
untuk meningkatkan prestasi pelaburan negeri atau hanya untuk
kepentingan pihak tertentu semata-mata.
Ini jelas menunjukkan bahawa kewujudan DEIG dilihat mencetuskan persoalan dan kebimbangan yang munasabah seperti:
1.
Mengapa DEIG ditubuhkan di bawah Akta Syarikat 1967 dan diletakkan di
bawah MBI yang diwujudkan di bawah Enakmen Menteri Besar Selangor
[Enakment No : 3 1994] pada 21hb September 1994.
Perbezaan
ini akan menjadikan DEIG sebagai sebuah syarikat yang seakan-akan
‘invisible’ yang mana akaun syarikat tidak memerlukan ia diaudit dan
diserahkan laporan kedudukan kewangan termasuk aktiviti mereka kepada
kerajaan negeri.
Keadaan itu sudah tentunya
akan menyebabkan DEIG terdedah kepada percanggahan dan/atau
penyalahgunaan kuasa dari segi ketelusan maklumat mengenai kewangan
khususnya dan lain-lain keputusan secara amnya, selain tiada pemantauan
boleh dilakukan terhadap aktiviti syarikat itu dalam menandatangani
sesuatu kontrak atau atas nama usahasama pelaburan.
2.
Jika benar maklumat yang diterima Menteri Besar Selangor merupakan
merupakan Pengerusi Lembaga Pengarah MBI dan juga DEIG. Persoalan yang
timbul seterusnya adakah DEIG sudah menjadi anak syarikat MBI?
3.
Penubuhan DEIG secara langsung dilihat akan mengurangkan peranan utama
MBI dalam tanggungjawab urustadbir harta dan aktiviti berunsurkan
perniagaan yang di luar bidang kuasa kerajaan negeri. Sepatutnya
kerajaan negeri memperkukuh dan memperkasakan ‘vehicle’ sedia ada (MBI)
dalam soal pengurusan pelaburan.
Selain itu,
kewujudan DEIG turut diliihat mencetuskan kekeliruan dan sedikit
sebanyak pertindihan hak dan tanggungjawab dengan peranan Invest
Selangor Berhad (sebelum ini SSIC) dalam usaha mempromosi serta bantuan
teknikal melibatkan aktiviti pelaburan di negeri ini.
4.
Kewujudan DEIG sudah tentunya memerlukan pertambahan kos dalam
menampung operasi entiti itu (capital expenditure) yang sedikit sebanyak
mempengaruhi kedudukan kewangan MBI.
5.
Cadangan pemindahan asset MBI berjumlah sekitar RM6.3 bilion kepada DEIG
turut mengundang kepada kos dan risiko yang amat tinggi sama ada
berpunca daripada faktor ketidaktentuan pasaran atau terdedah kepada
salahlaku aktivitipelaburan dan perdagangankerana tiadanya
pemantauanyang khusus boleh dibuat ke atas syarikat itu.
Sekiranya
akiviti pelaburan dan perdagangan tersebut memerlukan DEIG membuat
pinjaman, sekiranya prestasi pelaburan yang dijalankan berhadapan dengan
risiko ketidaktentuan pasaran satu sebagainya, maka ianya akan
mempengaruhi kadar hutang yang ditanggung oleh entiti itu.
Malah,
keadaan tersebut dibimbangi akan melibatkan campur tangan daripada MBI
atau kerajaan negeri termasuklah kemungkinan berlaku penjualan aset
milik MBI atau milik anak-anak syarikat lain bagi menampung liabiliti
tersebut. Hal ini akan selanjutnya melibatkan kehilangan aset milik MBI
kerana terdedah dengan pendedahan kewangan yang tidak perlu (unnecessary
financial exposures).
6. Penubuhan DEIG juga dilihat merencatkan persaingan sihat di antara anak-anak syarikat kerajaan neger
i
ekoran pelaksanaan konsolidasi pelaburan yang diletakkan di bawah DEIG
sekaligus menjadikan entity itu bersifat hegemoni dalam aktiviti
pelaburan anak-anak syarikat milik negeri.
7.
Bagaimanakah status aset, sekiranya semua aset MBI berpindah dan diurus
oleh DEIG (Syarikat di bawah Akta Syarikat 1965) dan kemudian sesuatu di
luar jangka berlaku seperti pertukaran kerajaan dan DEIG pula membuat
resolusi tiada kaitan dengan MBI. Jika status DEIG berterusan seperti
yang sedia ada tertera didalam rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia, maka
sudah tentu DEIG boleh cuci tangan dan mendapat aset MBI tanpa perlu
usaha yang keras.
Inilah kebimbangan kita yang sebenar.
No comments:
Post a Comment