Monday 28 April 2014

`CINA DAP' AKAN KALAH TEROK PRU14 JIKA LAKSANA HUDUD: KATA LIM KIT SIANG


Lim Kit Siang mengakui bahawa Pakatan Rakyat khususnya Cina DAP akan kalah dengan lebih lebih besar, jika PAS berkeras mahu melaksanakan hudud di negeri Kelantan. Selepas kerajaan PAS Terengganu memperkenalkan enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) pada tahun 2001, parti itu mengalami kekalahan teruk pada kekalahan teruk dalam Pilihanraya Umum 2004.
“Selepas enakmen diluluskan pada tahun 2001, PAS dan PKR hanya mendapat satu kerusi parlimen dan empat kerusi DUN pada tahun 2004.
“Pada tahun 2008, manifesto PAS Terengganu memasukkan pelaksanaan hudud, namun ia tidak menambahkan undi kepada PAS dan PKR.
“Bukankah ia tanda pengundi di Terengganu lebih mementingkan isu lain berbanding perlaksanaan undang-undang itu?” soal Kit Siang, dilaporkan Roketkini.
Kit Siang berkata jika hudud dilaksanakan, ia tidak mampu menarik lebih ramai pengundi Melayu menyokong PR, sebaliknya dalam masa sama kehilangan lebih besar pengundi bukan Melayu.
“Kalau pun kita menjangka sokongan Melayu kepada Pakatan akan meningkat satu peratus, kesan hilangnya sokongan orang bukan-Melayu jauh lebih besar.”
Buktinya, apabila kerajaan PAS Kelantan memperkenalkan hudud pada tahun 1996, pengundi bukan Melayu menolak DAP yang bergabung dengan PAS membentuk Barisan Alternatif pada Pilihanraya Umum 1999.
Hal itu dapat dilihat dalam PRU pada tahun 1999, apabila BN dalam kempennya menggunakan strategi “undi Barisan Alternatif (BA) bermakna setuju dengan pelaksanaan negara Islam,” menyebabkan majoriti masyarakat bukan Melayu-menolak BA, terutama DAP
“Hal itu dapat dilihat dalam PRU pada tahun 1999, apabila BN dalam kempennya menggunakan strategi “undi Barisan Alternatif (BA) bermakna setuju dengan pelaksanaan negara Islam,” menyebabkan majoriti masyarakat bukan Melayu-menolak BA, terutama DAP.”
Kit Siang berkata jika isu itu dibangkitkan pada PRU 13, bukan sahaja BN akan kembali memperoleh majoriti dua per tiga, malah berkemungkinan mentadbir semula Selangor dan kembali menjadikan Johor sebagai ‘deposit tetap’ mereka.
“Malah pada PRU lalu, PAS dan PKR mendapat empat daripada lapan kerusi Parlimen dan 15 daripada 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Terengganu tanpa kempen hudud. Tiadanya hudud dalam manifesto di negeri itu tidak menyebabkan PAS hilang apa-apa sokongan di sana".

No comments:

Post a Comment