Thursday, 20 June 2013
DASAR DAP DAN PAP TETAP SAMA DIMANA-MANA........
Untuk memastikan ketuanan Cina dominan di Singapura, kuasa pengundi
Melayu Singapura telah dicairkan secara sistematik dengan skim
penempatan semula bandar pada tahun 1960an dan 1970an, pengenalan kuota
perumahan dan sistem kumpulan perwakilan undi (A Group Representation
Constituency–GRC).
Fakta ini didedahkan oleh Profesor Dr Lily Zubaidah Rahim dalam bukunya,
“Singapore Dilemma in the Malay World,” Routledge Taylor & Francis
Group, 2009.
Menurut beliau, polisi-polisi ini dilaksanakan bersandarkan retorik
multi-rasism untuk memastikan masyarakat Melayu yang secara tradisinya
menyokong parti-parti pembangkang tidak mempunyai kuasa penentu dalam
mana-mana kawasan pilihan raya.
Pembaharuan pilihan raya bukan sahaja dilakukan ke atas parti berasaskan
Melayu di Singapura seperti PKMS (Pertubuhan Kebangsaan Melayu
Singapura), bahkan juga terhadap parti-parti pembangkang lain seperti
Parti Pekerja dan Parti Demokratik Singapura kerana kedua-dua parti
pembangkang itu secara umumnya bersimpati terhadap masyarakat Melayu.
Untuk mengatasi masalah kekurangan penduduk Cina disebabkan tahap
kesuburan masyarakat tempatan yang rendah, pendatang-pendatang Cina
diambil dari luar yang telah membantu meningkatkan penduduk kepada 4.6
juta pada tahun 2007 dan dijangka akan membantu meningkatkan penduduk
Singapura kepada 6.5 juta dalam tempoh dua dekad.
Dr Lily mendedahkan walaupun pendatang bukan Cina diperlukan untuk
pembangunan ekonomi Singapura, namun pendatang Cina separuh mahir telah
ditawarkan penduduk dan status kewarganegaraan.
Mereka biasanya bekerja di kedai-kedai kopi, pusat membeli-belah, pasar
raya, stesen minyak, tapak pembinaan, pusat penjaja dan sebagai pemandu
bas.
Fakta ini telah diperkukuh dengan data yang menganggarkan bahawa 60
peratus daripada pekerjaan baru pada tahun 2007 adalah pendatang asing.
Syarikat-syarikat berkaitan kerajaan, badan berkanun dan angkatan
tentera kebanyakannya pegawai kanannya adalah Cina. Daripada 70
pegawai-pegawai yang paling kanan (Kolonel dan lebih tinggi) pada tahun
1999, hanya satu adalah bukan Cina.
Menjelang tahun 2003, sembilan daripada sepuluh anggota profesional SAF
(Singapore Armed Forces) adalah Cina dengan pelantikan kritikal dipegang
oleh Cina.
Ini berikutan pada tahun 1980an, di mana lebih wakil etnik (bukan Cina)
di peringkat pegawai kanan SAF, namun selepas itu pegawai-pegawai bukan
Cina yang bersara, mereka telah diganti oleh pegawai-pegawai Cina.
Menurut kajian perintis Worthington, daripada 78 Eksekutif teras dalam
lembaga-lembaga berkanun dan GLC pada tahun 1998, hanya 7 (9%) adalah
bukan Cina. Melayu tunggal adalah Ahli Parlimen PAP, Ahmad Mohamed
Megad.
Ahmad Megad juga dikenalpasti sebagai satu-satunya Melayu daripada 122
anggota Eksekutif teras Singapura pada tahun 1998.
Daripada 30 GLC atas, hanya dua (6.7 peratus) yang dipengerusikan oleh
bukan Cina pada tahun 1991.
Dalam kerajaan PAP, orang Melayu kurang dalam Kabinet diberi memegang
portfolio yang agak rendah seperti Hal Ehwal Sosial, Pembangunan
Masyarakat, Sukan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal Islam.
Adalah mustahil orang Melayu akan dilantik untuk portfolio penting dalam
Pertahanan, Kewangan, Perdagangan, Industri, Kementerian Luar atau
Pendidikan pada masa hadapan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment