Monday 5 October 2015

SIAPA EMPAT INDIVIDU SAMAN HJ HADI?

Rakyat sudah mula mempersoalkan siapa di sebalik empat individu dan profil mereka mempunyai hubung kait dengan beberapa parti politik? Empat individu yang dimaksudkan itu adalah Mansoor Saat, Azira Aziz, Hazwany Jamaluddin dan Hasbeemaputra Abu Bakar. Semuanya melayu tetapi jiwanya belum tentu?
Dua daripada mereka adalah peguam dari Majlis Peguam Malaysia, Mansoor Saat dan Azira Aziz, manakala dua lagi adalah aktivis masyarakat sivil. Namun keempat-empat mereka mempunyai persamaan iaitu menyokong BERSIH 4.0 dan hak asasi manusia.
Selain peguam, Mansoor Saat pernah menjawat jawatan Gabenor Daerah Kelab Antarabangsa Rotary Malaysia. Rotary adalah sebuah pertubuhan pimpinan profesional yang mendakwa mereka menyediakan perkhidmatan kemanusiaan untuk memperbaiki hubungan manusia, standard etika menggalakkan tinggi dalam semua kerjaya dan keamanan di dunia.
Kelab Retory Bangsar juga pernah menjemput Hannah Yeoh,  Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor sebagai tetamu kehormatnya.
Dalam masa sama, Hannah Yeoh, ADUN DAP Subang Jaya juga merupakan aktif dalam National Evangelical Christian Fellowship (NECF). Ini membuktikan Kelab Retory Malaysia ada hubung kaitnya dengan gerakan Kristian Malaysia.
Azira Aziz juga seorang peguam dari Majlis Peguam Malaysia. Selain peguam, Azira juga turut aktif dalam pergerakan BERSIH 2.0 dan 4.0. Gambar-gambar Konsert BERSIH 8T 2012 (sila klik di sini) menunjukkan lingkaran Azira berkait rapat antara Majlis Peguam, BERSIH, Mohamad Sabu dan DAP.
Azira dan Young Safura (DAP) mengaku hadir semasa majlis perasmian Parti Pekerja Malaysia @ Parti Amanah Negara pada 16 September. Mereka hadir atas tiket NGO ‘Demi Malaysia’. ‘Demi Malaysia’ adalah tagline yang selalu digunakan  Lim Kit Siang. Jika singkatan ‘Demi Malaysia’ dipanjangkan menjadi ‘Demi Rakyat Malaysia’ ia akan membawa persamaan konotasi dengan lagu rasmi DAP.
Azira juga aktif dalam  Loyarburok dalam UndiMsia. UndiMsia mempunyai rangkaian yang sama dengan SUARAM (Suara Rakyat Malaysia), REFSA (Pemikir DAP), KOMAS, Sinar Project, Amnesty International Malaysia iaitu rangkaian yang sama yang menggerakkan BERSIH. Dua lagi aktivis masyrakat sivil, Hazwany Jamaluddin dan Hasbeemaputra Abu Bakar juga datang dari kelompok ini.
Hasbeemaputra adalah bekas ahli jawatankuasa sekretariat SUARAM,  manakala Hazwany adalah pegawai program Sinar Projek. Sinar Project ditaja oleh Southeast Asia tech and Transparency Initiative. 

No comments:

Post a Comment