Wednesday 29 October 2014

APA TUGAS `HAKIM RAKYAT' DALAM KONTEKS KES PERBICARAAN ANWAR?????.

Ramai rakyat Malaysia mungkin tahu apa pengertian atau maksud Hakim dan Rakyat secara literal, tetapi apabila kedua-dua perkataan ini digabungkan ia menjadi Hakim Rakyat! Tema Hakim Rakyat yang sangat popular ketika berlangsungnya kes perbicaraan Anwar.  

Artikel ini tidak akan membahaskan pengertian, syarat dan fungsinya dalam kontek syariat Islam atau perundangan barat, tetapi sekadar mahu menjelaskan bidang tugas dan keistimewaannya dalam konteks kes perbicaraan Anwar melalui sebahagian gambar2 yang dipertontonkan disini. (artikel ini sekadar memberi pencerahan,  tidak pun mahu menghina sesiapa) Yang pahit dibuang, yang manis dikenang-kenang????

Suasana ketika melaksanakan tugas Hakim Rakyat?? perlu ada kecekalan untuk berdepan dengan pasukan keselamatan???

Mula-mula kenalkan diri dengan membawa sepanduk..biarpun tak faham?...
Biarpun bergelar Hakim Rakyat, berehat sekadar di atas simen berbumbungkan langit, makan minum tanggungan sendiri kerana jawatan Hakim Rakyat tidak termaktub dalam mana-mana peruntukan JPA dan ia bersifat sementara sahaja.   Habis sahaja kes Annwwar, maka jawatan itu dengan sendirinya terlucut?
Janji ada bawa sarung tangan, yang bertulis `kami nak sentuh Air Mani Annwwar??" Mani sesorang bukan muhrim haram dipegang dan mesti berbeza dengan kempen `i want to touch a dog"???
Yang pentingnya mesti ada `Tok Iman' untuk menzahirkan doa ???....doa untuk melindungi kemaksiatan?? Berpakaian jubah ala-ala ustaz  akan `melindungi' kejahilan demi kepentingan peribadi dan politik sempit dunia???? 
Hakim Rakyat yang dah lanjut usia, akan buat kerja berat2..tenaga mesti kuat kerana nak tolak besi?? semestinya budak kecik tak mampu melakukannya???
Hakim Rakyat ini dapat habuan makanan kerana dia pakai topeng!!!Hakim Rakyat tidak perlu bersimpati dan berkongsi dengan Hakim Rakyat lain. Mereka kurang mengenali antara satu sama lain kerana terlalu ramai Hakim Rakyat???
Dia mengelarkan dirinya `Karim Bezentora?, Hakim Rakyat yang pemilik Warung Pak Jabit, dia tetap bersemangat kerana hati dan rohnya percaya bahawa dengan menyokong kes anwwar akan menjadikan dia sebagai ushawan terkemuka, yang bakal memiliki gedung atau restoran yang lebih besar yang kemudiannya bakal mencatatkan diri dalam 10 senarai terkaya di Malaysia???
Sebelum bertugas Hakim Rakyat akan diberi penerangan, sebab ada yang baru kali pertama menjadi Hakim Rakyat?Hakim-hakim ini cukup mudah dibohongi dengan hanya memberi umpan wang?????

Hakim Rakyat sedang melaksanakan tugasnya di UM. Biarpun anda dalam jurusan apa pun, anda layak digelar Hakim Rakyat????

No comments:

Post a Comment