Sunday 13 July 2014

MUJAHID - LGBT: ANTARA AGAMA DAN POLITIK SEMPIT DUNIA?



Dr. Mujahid Yusof Rawa merupakan Ahli Parlimen PAS Parit Buntar, Perak Darul Ridzuan dan merupakan anak kepada Allahyarham Tuan Guru Yusof Rawa. Beliau merupakan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat. Bapa beliau Yusuf Rawa merupakan Presiden PAS dari 1982 hingga 1989. Beliau juga adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang dan AJK PAS Pusat. Makanya, seluruh kepimpinan PAS sudah tentu merestui Mujahid Yusof Rawa dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Undang-undang dan Dasar, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) 

4.
Yang menimbulkan persoalan besar ialah kenyataan ahli politik PAS itu tentang kaum LGBT. Sungguh mengejutkan! Secara ringkasnya, beliau menyebut:

a.  Draf kepada Rang Undang-undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi tidak mengiktiraf orientasi seks pengamal perlakuan LGBT. 
b. Tapi rang undang-undang itu melindungi hak golongan lesbian, gay, biskesual dan transgender untuk tidak didiskriminasikan dalam aspek seperti bidang pekerjaan. 
c. Ia (LGBT) duduk di bawah gender dan kita tidak boleh mendiskriminasikan seseorang itu atas asas jantina. 
d. Tapi perlu jelaskan tidak ada kena mengena langsung dengan mengiktiraf LGBT tetapi ia hanya mengatakan bahawa seseorang tidak boleh didiskriminasikan atas kecenderungan seksual. 
e. Ia bukan bermakna undang-undang ini mengiktiraf orientasi seksual seseorang. 
f.Tapi intipati rang undang-undang itu adalah untuk “memastikan setiap rakyat Malaysia berhak mendapat keadilan di hadapan undang-undang tanpa mengira kaum, agama, keturunan, tempat lahir, jantina dan ketidakupayaan 
g. Ahli politik PAS itu tidak suka dia (pengamal LGBT) tetapi beliau kena pertahankan hak dia.

5. Correct me if I'm wrong…..nampak sangat ahli politik PAS berbelit-belit menyatakan pendiriaan beliau.
6. Beliau berkata 'ia bukan bermakna undang-undang ini mengiktiraf orientasi seksual seseorang' tetapi dalam masa yang sama, beliau juga berkata 'intipati rang undang-undang ini untuk memastikan setiap rakyat Malaysia berhak mendapat keadilan tanpa mengira jantina'.

7. Ahli politik PAS itu juga berkata 'rang undang-undang itu tidak mengiktiraf orientasi seks' tetapi dalam masa yang sama, beliau juga berkata ' Ia (LGBT) duduk di bawah gender dan kita tidak boleh diskriminasikan seseorang itu atas asas jantina.
8. Bukankah berbelit-belit dan sungguh mengelirukan kenyataan ahli politik DAP itu?

9. Sangat menghairankan kerana ahli politik PAS ini mahu mengiktiraf LGBT sebagai 'berhak mendapat keadilan di hadapan undang-undang'

10. Dan isunya bukan penindasan tetapi di hadapan undang-undang negara berdaulat Malaysia, pengamal LGBT adalah satu kesalahan dan ada hukumannya.

11. Kita baca juga artikel ini :

Tidak mengiktiraf sesuatu kelompok tetapi melindungi hak kelompok berkenaan? Tidakkah pelik bin ajaib bunyinya. 
Apakah erti tidak diiktiraf? Bukankah ia bererti bercanggah dengan peraturan negara?  LGBT tidak diiktiraf di Malaysia. Mengamalkan LGBT adalah salah di sisi undang-undang Malaysia.  Pengamal LGBT ialah pesalah. Lalu bagaimana mungkin pesalah LBGT boleh hidup aman dengan mengamalkan LGBT dan bekerja di Malaysia? Malah, dijamin haknya untuk bekerja serta tidak boleh didiskriminasikan dalam pekerjaan?
Kita tidak mengiktiraf negara haram Israel, tetapi kita melindungi hak orang Israel untuk duduk dan bekerja di wilayah Palestin yang dijajah Israel?

Sebelum berbicara soal diskriminasi pekerjaan, terlebih dahulu perlu dibicarakan status pengamal LGBT di Malaysia.  Pengamal LGBT tidak perlu malah tidak boleh dibenarkan hidup bebas di Malaysia. Mengamalkan LGBT ialah kesalahan di sisi undang-undang Malaysia. 

Pengamalnya mesti dikenakan tindakan undang-undang. Sebagai majikan, adakah anda mahu memberikan pekerjaan kepada pengamal LGBT yang pastinya dikenakan tindakan undang-undang? Adakah anda mengamalkan diskriminasi jika anda tidak mahu memberikan pekerjaan kepada pesalah undang-undang? Rang Undang-undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi untuk melindungi hak golongan LGBT untuk tidak didiskriminasikan dalam bidang pekerjaan adalah tidak perlu kerana kewujudan golongan LGBT itu sendiri adalah tidak perlu, malah mengamalkan LGBT adalah tidak dibenarkan di sisi undang-undang negara.

12. Anda baca laporan SorosKini MalaysiaKini :
Draf kepada Rang Undang-undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi tidak mengiktiraf orientasi seks pengamal perlakuan LGBT, kata Pengerusi Jawatankuasa Undang-undang dan Dasar, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN), Datuk Dr Mujahid Yusof.
Sebaliknya, rang undang-undang itu melindungi hak golongan lesbian, gay, biskesual dan transgender untuk tidak didiskriminasikan dalam aspek seperti bidang pekerjaan, katanya.

Jelasnya, intipati rang undang-undang itu adalah untuk “memastikan setiap rakyat Malaysia berhak mendapat keadilan di hadapan undang-undang tanpa mengira kaum, agama, keturunan, tempat lahir, jantina dan ketidakupayaan”.

“Ia (LGBT) duduk di bawah gender dan kita tidak boleh mendiskriminasikan seseorang itu atas asas jantina.

“Dalam jantina itu kita sebut orientasi seksual antara lainnya.

“Ini saya perlu jelaskan tidak ada kena mengena langsung dengan mengiktiraf LGBT tetapi ia hanya mengatakan bahawa seseorang tidak boleh didiskriminasikan atas kecenderungan seksual.

“Ia bukan bermakna undang-undang ini mengiktiraf orientasi seksual seseorang,” kata MP Parit Buntar itu dalam wawancara dengan Malaysiakini.

Menurutnya, pengiktirafan terhadap perlakuan itu dan melindungi hak mereka untuk tidak didiskriminasikan adalah dua perkara berbeza.

Jelasnya, anggapan bahawa beliau dan anggota Jawatankuasa Undang-undang dan Dasar menyokong amalan LGBT adalah berpunca daripada mereka yang “tidak cermat dalam menilai” rang undang-undang itu.

“Saya sebagai orang Islam tidak mungkin saya mengatakan LGBT bagus, tetapi itu bukan bermakna saya menindas dia.
“Itu dua benda yang berbeza, saya rasa dalam Islam pun benda itu diakur (tidak betul).
“Saya tidak suka dia (pengamal LGBT) tetapi saya kena pertahankan hak dia. Ya kamu gay, saya tak suka akan perkara itu tetapi ia tidak betul jika kamu diberhentikan (kerja) kerana perkara itu,” katanya - 

14. Dalam masa yang sama, masih tidak ada satu pun pemimpin Pakatan pembangkang yang bersuara mempertikaikan kenyataan Presiden Bar Council tentang kes liwat Anwar Ibrahim! Kenapa???

No comments:

Post a Comment